TRÆNING SOM ET VÆRN MOD STRESS

Det startede i går aftes. Det var efter en lang dag med en meget meget sur Liva (jeg laver snart et indlæg om at have en datter der er yderst sensible med tøj) og en lang julemåned. Denne gang var det et projekt på arbejdet, som havde deadline inden jul, der slog hovedet på sømmet. (jeg kommer så til at arbejde i min ferie :-()

Kontrol over mine tanker
Fordi jeg efterhånden er trænet i at kende mine signaler og arbejder målrettet i at ændre nogle tankemønstre (det i sig selv er et blogindlæg in making) kan jeg stoppe det, der før lagde mig ned. Helt konkret var det om at komme i løbetøjet, helst skulle jeg have løbet i aftes, men det blev til en morgenløbe tur over til mit yndlings træningshold – FysioPilates, hos Fysioterapien i centrum i Hillerød (skørt navn der er svært at huske)

En mindre bold og noget der ligner en stor tampon 🙂
De øvelser vi laver her er anderledes end noget jeg har gjort før. Samtidig så går det op for mig hvor meget min psyke skal være med (jeg er en af de mange der “bare” er smuttet ned i det lokale fitness center, “slået hjernen” fra og presset mig selv i hver øvelse. Nu havde jeg taget mig sammen til at komme derned, ikke fordi jeg kunne lide det, men fordi jeg kunne lide resultaterne. Så skulle jeg også have sved på panden og dermed skulle det være “hårdt” (Ikke særlig motiverende helt grundlæggende set, og det jo nok derfor gennemsnits mennesket stopper igen og aldrig får et flow i sin træning og det bliver en sur pligt istedet for noget positivt.

FysioPilates & ud at løbe – min vej til en stærk og sund krop
Nu ved jeg så, at der er en anden vej til det mål (at komme af med “mommy tommy” / + 10 kg) Det er stadig nogle krævende øvelser, men i et helt andet tempo og med en top professionel fysioterapeut der både har uddannelse, erfaring og hjertet med. 3 ting jeg har dyb respekt for. Dette skal selvfølgelig kombineres med mine løbeture – som jeg faktisk er meget glad for = motiverende. Ja, og så alt det andet motion, jeg nemt kan komme til eks:

  • Yoga – det kan gøres hjemme i stuen
  • Trapper i stedet for elevator (klassisk)
  • Cykel i stedet for bil (også en klassiker)
  • Gåture – hvis du har en klapvogn kan du evt. gøre den tungere?
  • Leg med ungerne i haven eller på legepladsen

Kost?
Jeg er endnu ikke noget til at kigge på min kost, jeg ved af erfaring at det kommer stille og rolig for mig. I takt med at jeg dyrker mere motion, får jeg helt automatisk lyst til bedre mad = bedre udholdenhed når jeg træner. Jeg gør tingene i mit eget tempo – og det er vigtigt! Men helt sikkert, der kommer et blogindlæg om kost, eks. har en af mine veninde smidt en del kilo ved at drikke et kæmpe glas med vand og citron…. 🙂

I takt med at jeg er kommet igennem min stress (med dertilhørende angst & depression light) så mærker jeg igen glæde… Derfor er det også blevet nemmere for mig at træne (selvfølgelig) eller?

Så hvad forhindre dig i at komme i gang med at træne? tid? børn? skade?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *